
Banka ukazuje podnikateľom, ako zarábajú ostatní. Aj konkurencia
Využilo to už takmer tritisíc firiem.
Chceli by ste vedieť, či nejaká firma rastie vďaka čerpaniu úverov alebo z vlastných zdrojov? Alebo vás zaujíma, či by úver vašej firme viac pomohol ako uškodil? Tak sa príjemne usaďte a urobte si popcorn, odkrývanie tajomstiev sa začína.
„Klienti sa u nás vedia pozrieť na bonitu svojich obchodných partnerov a aj na to, či konkurencia rastie vďaka úverom alebo bez nich. Sú to verejne dostupné dáta, jedine u nás sú prehľadné a na jednom mieste,“ hovorí Katarína Gašparovská, riaditeľka Odboru produkty a riešenia pre firemných klientov v Slovenskej sporiteľni.
Klienti banky sa tak vedia porovnávať so seberovnými a dozvedia sa aj to, čo bolo doteraz tabu. Ako ich vníma banka a za čo ich hodnotí negatívne. Stačí si dať urobiť analýzu finančného zdravia. Ako ju získať, pre koho je určená a čo všetko sa v nej dá dozvedieť?

Varovné signály podľa banky
„Analýza banky mi potvrdila, že sme v dobrej finančnej kondícii a že treba zlepšiť ziskovosť, pretože je pod priemernou úrovňou ostatných firiem. Urobili sme preto viaceré opatrenia, aby sme vrátili spoločnosť do zisku a ešte viac mohli inovovať a zlepšovať naše produkty a služby,“ hovorí Václav Faltus z pražiarne Zlaté Zrnko, ktorá má ako jedna z mála na Slovensku ocenenie z prestížnej súťaže Great Taste Awards.
Podobné odporúčania či varovné signály vie od Slovenskej sporiteľne dostať akákoľvek firma. Malá i veľká, z gastro sektora i priemyselná, klienti banky i neklienti.
„Začína to dávať zmysel pri obrate nad 300-tisíc eur, kedy firma už zamestnáva ľudí a chce sa rýchlejšie rozvíjať. Skúsenosti nám ukazujú, že potrebu poradenstva majú hlavne menší klienti, preto to chceme rozšíriť aj na najmenší segment. Pritom nerozhoduje, či je záujemca náš klient alebo nie. Pripravíme to pre každého,“ prezrádza Gašparovská.

Banka čerpá informácie z verejných zdrojov, registra účtovných závierok a vlastných dát. Klient jej nemusí dodať nič. Analýza je totiž obvykle hotová ešte skôr, ako podnikateľ prejaví záujem, pretože banka na tom pracuje sama od seba a bez vedomia, že sa daný podnikateľ niekedy ozve. Aktuálne má pripravené dáta pre desiatky tisíc podnikateľov a čoskoro majú byť k dispozícii pre takmer dvestotisíc.
Keby ste si však odmysleli interné informácie banky, jej analýza nepovie nič viac, ako by ste si nedokázali nájsť aj sami. Len s tým rozdielom, že v banke to máte zadarmo a okamžite, individuálne by vás to stálo čas a tým pádom aj peniaze.
„Niekedy sú to banálne vzorce, ktoré si podnikatelia vedia nájsť aj na internete, ale väčšinou na to nemajú čas a nie sú v tom doma. Službu neposkytujeme za účelom predaja, ale za účelom poradenstva. Preto je bezplatná,“ tvrdí Gašparovská a naznačuje rozmer poradenstva, ktorý k analýze finančného zdravia ponúkajú. Tiež zadarmo.
„Bolo by to veľmi málo, keby sme firmám len ukazovali, ako na tom sú. Preto sme im začali aj radiť. Hovoríme im, čo treba zlepšiť, keď majú niektorý ukazovateľ rizikový alebo ako vyriešiť problém, že im žiadna banka nie je ochotná požičať. Pomedzi to im ukazujeme, ako k tomu pristupujú ostatní,“ dodáva Gašparovská.

5 základných ukazovateľov
Sú dva druhy podnikateľov, ktorým sa bude dariť lepšie, keď zmenia spôsob nazerania na financovanie. Takí, ktorí si neberú žiadne úvery a takí, ktorí si ich berú až príliš veľa. Prílišná preúverovanosť ale aj veľký odpor k cudzím peniazom im môžu spôsobiť problémy.
„Dokážeme ľahko zistiť, či si podnikateľ požičiava viac ako konkurenti a upozorniť ho, že ho to môže ohroziť. Cieľom našej analýzy je edukácia, preto ukazujeme, ako funguje trh aj čo môže každý podnikateľ zlepšiť,“ hovorí Gašparovská.
Slovenská sporiteľňa si na firmách všíma päť ukazovateľov. Ziskovosť, úrokové krytie, zadlženosť, likviditu a vlastné imanie. Keď klienti nerozumejú niektorým pojmom, banka im ich vysvetlí.
Jeden klient sa napríklad bál akýchkoľvek úverov a rozvoj firmy financoval výhradne z jej zisku. Keď sa dozvedel, že jeho konkurencia prosperuje práve vďaka úverom, vsadil na jeden aj on. Ďalšia podnikateľka zas oceňuje, že banka jej nastavila jasné zrkadlo.
„Je dobré vedieť, ako banka vníma naše silné a slabé stránky, aj ako nás hodnotí. Poukázala pri tom na naše rezervy a poradila nám, čo máme zmeniť, aby sme boli lepší. Odlišuje ju to od iných bánk, ktoré všeobecne nerady komunikujú viac, než je nutné,“ pochvaľuje si Miriam Grznárová zo spoločnosti Raminaja, ktorá prevádzkuje Reštauráciu Madunice.
Slovenská sporiteľňa sa rozhodla začať s analýzou finančného zdravia predovšetkým pre pandémiu a následnú infláciu, ktoré podnikateľom rozhádzali zdroje nebývalým spôsobom. Keď si skupina Erste Group na viacerých trhoch všimla, že sa im zhoršilo finančné zdravie, rozhodla sa urobiť z pomoci firmám jeden zo strategických cieľov. Nehovoriac o stupňujúcom sa tlaku na udržateľnosť, ktorý sa ich bude týkať stále viac.
„Klienti to nemajú veľmi radi a mnohé menšie firmy sú nervózne zo slov ako udržateľnosť a ESG. Hovoria, že to nepotrebujú, ale my už teraz vieme, že áno, pretože dodávajú väčším firmám, ktoré sa zaviazali k znižovaniu uhlíkovej stopy a budú od nich vyžadovať viaceré opatrenia. Dotkne sa to každého v dodávateľskom reťazci a je dobré pripravovať sa na to priebežne,“ predpovedá Gašparovská.

Analýza je dostupná na troch miestach
Analýzou finančného zdravia už prešlo viac ako 2,5-tisíca podnikateľov a viacerí aj opakovane s odstupom jedného roka.
„Máme päťročnú históriu a klienti si vedia porovnať svoje podnikanie v čase. Vytvorili sme na to prehľadnú aplikáciu, v ktorej je všetko vidieť na jednom mieste,“ opisuje Gašparovská.
Ďalšie príbehy
Keďže banka pri vytváraní analýzy vychádza z účtovných závierok, vždy je pozadu niekoľko mesiacov. V súčasnosti preto pracuje na možnosti, aby si klienti mohli dodať vlastné dáta a na základe priebežných finančných výsledkov vedeli zistiť, ako na tom sú dnes a nie v čase posledného daňového priznania. Už teraz však dokáže analýza prezradiť viacero hodnotných informácií a porovnaní.
„Keď si klient požičiava viac ako je optimálne k jeho ziskovosti, bude svietiť v červenom. Dá sa tam ľahko zistiť, ako sa správa trh alebo čo je normálne v mojom odvetví. Firmy sa môžu porovnávať podľa odvetvia, tržieb aj ďalších ukazovateľov. Klienti vďaka tomu vidia, v čom sú na tom dobre aj kde potrebujú pridať,“ uzatvára Gašparovská.
Požiadať o analýzu finančného zdravia sa dá cez web odvahapodnikat.sk, aplikáciu Business24 alebo osobne v pobočkách Slovenskej sporiteľne. Nasledovať bude stretnutie s poradcom a úprimná ukážka, ako vás vidí banka. Budete sa mať čím pochváliť?
Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.